Testversie

Nieuws uit het heilig land

Aanvang van de restauratie van de vloer van het Heilig Graf in Jeruzalem

Maandagmorgen, 14 maart, kwamen de verantwoordelijken van de christen Kerken samen in het kader van de restauratie van de vloer van de Basiliek van het Heilig Graf. Het zijn met name de Grieks-Orthodoxe Kerk, de Katholieke Kerk en de Armeense Kerk die instaan voor het behoud van het Status Quo in het Heilig Graf. Tijdens een plechtigheid werd bij het Heilig Graf de eerste steen verwijderd om zo de werken aan te vatten aan de vloer van de basiliek. De vertegenwoordigers van de christen gemeenschappen wezen op het belang van hun onderlinge samenwerking. Frère Francesco Patton, Custode van het Heilig Land, de Grieks-Orthodoxe Patriarch Theofilos III en Sevan Gharibian, de grote kerkbewaarder van het Armeens Patriarchaat die optrad als vertegenwoordiger van Patriarch Nourhan Manougian, kwamen samen voor de plechtigheid waarbij de eerste steen werd opgebroken van het project ter vrijwaring en ter restauratie van de vloer van de Basiliek van het Heilig Graf van Jeruzalem. De werkzaamheden, die een vervolg zijn van de eerste restauratiewerken aan het Graf van Christus, die zowat een zestal jaar geleden door het Grieks-Orthodox Patriarchaat werden aangevat, worden deze keer ten laste van de Custode van het Heilig Land uitgevoerd.. Ze gebeuren in samenwerking met de Universiteit La Sapienza van Rome, het Centrum voor Conservatie en Restauratie “La Venaria Reale”, de Polytechnische School van Milaan en de ondernemingen Manes uit Padua en IG Ingegneria Geotecnica uit Turijn. “Eerst had er vóór het heiligdom van het Heilig Graf een korte liturgische plechtigheid in het Grieks, het Latijn en het Armeens plaats. Deze werd door drie priesters voorgegaan,” zo vertelt ons de Custode van het Heilig Land. Daarna nam Theofilus III het woord. Hij herinnerde aan de ervaringen die tijdens de vorige restauratie werd opgedaan en drukte tegelijk zijn enthousiasme uit voor het verder verloop van de werkzaamheden. De samenwerking tussen de christen gemeenschappen bij de restauratie van het Heilig Graf “De restauratie van dit heiligdom is een teken van hoop voor de hele wereld,” verklaarde de Grieks-Orthodoxe patriarch. “Wij betuigen onze oprechte dank aan alle experten die dit project mogelijk hebben gemaakt en wij zijn ervan overtuigd dat hierdoor het restauratieproject van de rest van de vloer van de basiliek en van de Rotonde van de Anastasis tot een goed einde zal worden gebracht, een project waar jaren geleden mee is begonnen.” De Custode van het Heilig Land verklaarde op zijn beurt hoe de pandemie het project van het Heilig Graf heeft vertraagd, maar hij stelde tegelijk hoe vandaag – in de moeilijke historische context – deze restauratie een andere betekenis heeft gekregen, “zeker omdat dit hier de plaats is, waar Jezus de hoeksteen van de Kerk is geworden.” Vervolgens benadrukte Aartsbisschop Gharibian het belang van de samenwerking tussen de verschillende christen gemeenschappen voor de restauratiewerken. Daarna begaven de vertegenwoordigers van de drie gemeenschappen en de betrokken organisaties zich naar de gang voor de sacristie van de franciscanen waar zij de eerste steen loswrikten waarmee de werkzaamheden zouden beginnen. Deze betroffen onder andere de beveiligingswerken van de site, de voorbereiding van de werken aan de elektrische en hydraulische installaties, alsook aan de brandbestrijdingssystemen. Archeologische opgravingen zullen nog meer dan twee jaar duren De werken die op maandag werden gestart, betroffen onder meer ook de bijzonder complexe opgravingen, die meer dan twee en een half jaar zullen in beslag nemen. “ "Wij mogen terecht fier zijn op het werk dat de onderzoekers van onze universiteit tot stand hebben gebracht. Het situeert zich immers op een van de meest heilige plaatsen voor de christenen die tegelijk een plaats met een groot historisch en artistiek belang is, “ verklaarde Antonella Polimeni, rector van de Sapienza. Zij bevestigde tegelijk de grote internationale faam en de autoriteit die de universiteit op het vlak van de geesteswetenschappen uitstraalt. Voor de archeologische activiteiten werd een interdisciplinair team samengesteld dat onder de coördinatie staat van Francesca Romana Stasolla van het Departement Oudheidkunde. Het team bestaat uit archeologen van het Departement Oudheidkunde en uit ervaren kunsthistorici. In 2019 vertrouwde de Custode van het Heilig Land aan het Departement Oudheidkunde reeds het archeologisch onderzoek toe bij de restauratie van de vloer van de basiliek. Er werd toen een database opgesteld en de historiek ervan werd beschreven. En er werden oplossingen bestudeerd om de documentatie rond de objecten efficiënter te ordenen en sneller consulteerbaar te maken. Er werden protocollen opgesteld om in Jeruzalem de archeologische activiteiten beter voor te bereiden en te coördineren. Het departement kreeg voor deze gevallen van de Israëlische autoriteiten zelfs een huiszoekingsvergunning. Tiziana Campisi pour Cité du Vatican Bron : Vatican News Foto : Persoonlijk archief van lds Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore

Meer lezen
Mgr. Pizzaballa : « Laten we zoals de vrouwen bij het Graf op zoek gaan naar de Verrezen Heer

Op zaterdag 16 april ging Mgr. Pizzaballa, Latijns Patriarch van Jeruzalem, voor in de viering van de Paaswake in de Basiliek van het Heilig Graf te Jeruzalem. Staande voor het Graf van Jezus riep hij alle christenen op om de Blijde Boodschap van de Verrijzenis over de hele wereld te verkondigen. “Het evangelie van de Paaswake nodigt ons uit om ons even te bezinnen over de plaats van de vrouwen bij het lege Graf van Christus. Zij zijn Jezus tijdens heel zijn zending blijven volgen en zijn Hem tot het einde toe trouw gebleven,” zo stelde Mgr. Pizzaballa. De aartsbisschop hield in het bijzonder even halt bij de “grote moed van deze vrouwen” , de eerste erkende getuigen van de Verrijzenis. Zij waren het inderdaad die bij heel dit gebeuren fysiek aanwezig waren. Dit was niet enkel het geval tijdens de Passie en de Kruisdood, maar tevens bij het moment van de graflegging zodat zij eveneens de haastige wijze waarop Jezus werd begraven, tot in de details hebben kunnen waarnemen. “Zij stelden daar een gebaar van zorg en aandacht, ja een gebaar van échte Liefde, die zelfs door de dood niet kon tegengehouden worden,” zo wist de Patriarch te vertellen. Het waren ook deze vrouwen die op de eerste dag van de week ontdekten dat het Graf was geschonden. “Lucas wijst heel nadrukkelijk op hun zeer menselijke houding: zij zijn verward en tegelijk zeer verontrust (…) maar ze gaven ondanks hun grote schrik blijk van bijzondere moed. Ze keerden op hun stappen terug om aan de elf en aan de andere volgelingen te gaan vertellen wat zij zoëven hadden meegemaakt. Maar ze botsten op een muur van ongeloof.” Het waren levensechte vrouwen. Zij hadden een naam en een zending. Het was aan hen om de Verrijzenis “in primeur” aan te kondigen. “Zonder de moed van deze vrouwen, zonder hun belangeloze Liefde die hen in staat stelde om te zien en te geloven wat menselijkerwijze onmogelijk was, zouden de volgelingen zich achter hun angst hebben blijven opsluiten,” onderstreepte Mgr. Pizzaballa. De Kerk moet de zoektocht naar de Verrezen Heer beginnen Het Cenakel is de plaats “waar de Kerk haar zoektocht naar de Verrezen Heer moet aanvatten,“ ging Mgr. Pizzaballa verder. Deze plaats bevat een boodschap voor ieder van ons. Ze nodigt ons uit om de wijde wereld in te trekken om te pogen de verborgen betekenis van Christus’ blijvende aanwezigheid bij de mensen uit te leggen. En toch, misschien voelen wij ons, net als de apostelen bij het lege graf, geneigd om “Jezus onder de doden te zoeken” . “Wij zijn geneigd om de Meester te aanroepen en Hem te smeken om een einde te stellen aan de cultuur van dood en verderf (…) “ aan de ontworteling van de hele beschaving en het lot van miljoenen ontheemde immigranten. In het licht van deze realiteit lijkt de Paasvreugde wel héél ver weg,” zo leert ons Mgr. Pizzaballa. “En toch is de Verrijzenis van Christus een werkelijkheid die we kunnen aanraken en niet zomaar een ethische basis voor ‘correct’ handelen,” zo stelt hij. “Sedert Pasen is de Verrezen Christus permanent aanwezig en in de wereld aan het werk. Het is aan ons om – net als de vrouwen uit het evangelie, net zoals Petrus en Johannes – opnieuw de stroom van het levend water te herontdekken. Want Christus is de hoop van hen die zich niet in de veiligheid van het eigen wereldje opsluiten. Hij is de hoop van hen die – om het levend water te ontdekken – durven de onrustige wereld in te trekken.” Het is de vurige hoop van Mgr. Pizzaballa dat de Kerk, waar de Blijde Boodschap van Pasen voor het eerst wordt verkondigd, een baken van hoop zou zijn voor Gods volk dat op weg is naar de evangelische boodschap. “Laten wij de eersten zijn om, net als de vrouwen op die paasmorgen, samen op pad te gaan. Laten wij de eersten zijn om de Blijde Boodschap van de hoop op de verrijzenis te verkondigen. Laten we samen op pad gaan om aan de wereld de ware reden van onze hoop in Hem te verkondigen. In onze hoop is Hij waarlijk opgestaan,” zo besloot Mgr. Pizzaballa zijn boodschap. Vatican News Foto : © Fotoarchief lds Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore

Meer lezen
Pelgrims keren terug naar het Heilige Land – Een gebed om vrede in de harten

De oorlog in Oekraïne, nieuwe Joods-Palestijnse spanningen en COVID-19, niets kan de bedevaarten naar het Heilig Land tegenhouden. “Het is terug mogelijk om de Heilige Plaatsen zonder veel hinder te bereiken,” vertelt don Andrea Simone, gids bij het Romeins Werk voor de Bedevaarten (l’Opera Romana Pellegrinaggi). Samen met Frère Bruno Varriano, rector van de grot van Nazareth, nodigt hij de hele wereld uit om in deze Mariamaand voor de vrede in de harten te bidden. Het Heilig Land is na twee jaar van pandemie opnieuw een waar kruispunt geworden waar pelgrims en toeristen elkaar in grote aantallen treffen en dit terwijl de oorlog in Oekraïne Europa en de hele wereld op hun grondvesten doet daveren. “Het verlangen naar vrede gaat wel met een grote bezorgdheid gepaard maar deze vertroebelt geenszins de vreugde van de pelgrim die in de voetstappen van Christus stapt,”  zo vertelt ons Simone Illiano, die deel uitmaakt van een groep bedevaarders die onder leiding van Père Andrea Simone van het Romeinse Werk voor de Bedevaarten doorheen het Heilig Land trekt. "De Ben-Gurion luchthaven in Tel Aviv wordt opnieuw een kruispunt van de meest uiteenlopende rassen en culturen,” schrijft hij terwijl zijn groep de Israëlische en Palestijnse sites bezoekt. “Orthodoxe Joden en Latijnse christenen, moslims, kopten en protestanten keren naar de Heilige Plaatsen terug.” “De overvolle soeks van Jeruzalem zowel als de minder bekende hoeken en kanten van Galilea die door de woestijn naar Judea leiden, alle centrale plaatsen die van een rijk religieus en historisch verleden getuigen… ze worden alle door grote groepen pelgrims van over de hele wereld overspoeld,” voegt hij daaraan toe. De boodschap van Christus weerklinkt doorheen de bedevaart Simone Illiano vertelt ons dat ”de Israëlische autoriteiten niet verrast werden door de nieuwe vloedgolf van toeristen die het land sedert het begin van het jaar overspoelt. Indien een covidtest in het land van herkomst 72 uur vóór de vlucht negatief uitviel, dient er bij de aankomst in Israël opnieuw een sneltest te worden afgenomen, waarvan het resultaat bepalend is of men nog in de ontvangstruimte in quarantaine moet verblijven.” Van haar kant heeft het Romeins Werk voor de Bedevaarten nooit opgehouden om een planning op te stellen om haar zending opnieuw in zijn volheid te hernemen en haar pastorale functie opnieuw te vervullen, met name om via het middel van bedevaarten de boodschap van Christus weer ten volle te verspreiden. De vreugde van een massale terugkeer “Theologen hebben het over de theologie van het Heil, hier hebben we het over de geografie van het Heil,” stelt Père Andrea Simone. In juli 2021 nam hij deel aan de bedevaart van een groep priesters en journalisten. Dit was de start van het hernemen van de reizen na de periode van de lock down. Toen waren de Heilige Plaatsen wel toegankelijk, zij het dan eerder als oorden van stille contemplatie. Maar het geheel voelde toch eerder vrij ongewoon aan, alleen al omwille van het afwezig blijven van de vele gelovigen die historisch steeds als de “levende stenen van Kerk” werden beschouwd. Vandaag toont don Andrea zich bijzonder enthousiast omwille van de terugkeer van de vele pelgrims. De nabijheid van de Paus bij de Custode Simone Illiano vertelde ons dat hij de echo van de woorden van Paus Franciscus heeft gehoord, die de Heilige Vader bij zijn bezoek in mei 2014 tot de minderbroeders van de Custode van het Heilig Land heeft gericht: "Als er in het Heilige Land nog een christelijke aanwezigheid mogelijk is, dan is dit dank zij jullie." Illiano herinnert eraan dat niemand zich ooit had kunnen voorstellen dat de gebedshuizen gedurende enkele jaren zouden leeglopen en dat pelgrims een van de meest fundamentele reizen voor hun geloof zouden moeten opgeven. Niemand kon vermoeden in welke mate de pandemische gebeurtenissen de kleine lokale economische realiteit op zijn grondvesten zouden doen daveren, en dat in een land dat al danig door aanzienlijke geopolitieke conflicten werd geteisterd. Hij stelde dan ook dat in deze context het belang van de Custode onmogelijk kan overschat worden. Hij legde de nadruk op het fundamenteel belang van het toerisme voor de lokale economie. Zo vormt het toerisme van de christenen en hun bedevaarten in het bijzonder, de enige bron van inkomsten voor de weinige christelijke gemeenschappen die er nog wonen en die door de conflicten tussen de Staat Israël en de Palestijnse Gebieden zo al onmenselijk getroffen worden. Daarom herinnerde hij aan het belang van de inzet van de minderbroeders, zo bijvoorbeeld in Bethlehem:  "ze zijn daar nooit gestopt met het organiseren van professionele handwerkcursussen voor kinderen in de regio, want de verkoop van religieuze voorwerpen bleef een onmisbare hulp voor de lokale christen gemeenschappen.” Bid voor de vrede in en met het Heilig Land De geloofservaring kreeg voor deze pelgrims toch wel een bijzondere invulling. Mede omwille van de nieuwe onrust en het oplaaiend geweld tussen Israël en de Palestijnse gebieden keerden zij op 4 mei naar Italië terug. Deze nieuwe spanningen en gewelddaden veroorzaakten in een paar weken tijd de dood van minstens 15 Israëli en 27 Palestijnen. “Aan het begin van de reis leefde er een zeker ongerustheid,” zo vertelden ze. “Maar de Opera Romana Pellegrinaggi volgde de situatie langs het voorziene traject permanent op de voet en zou geen risico’s nemen. Zo was bijvoorbeeld het feit dat het plein van de moskeeën om veiligheidsredenen door de autoriteiten was afgesloten en zij de spanningen niet verder wensten op te voeren, op zich al heel betekenisvol.” Belangrijker dan ooit is dan ook de oproep aan alle gelovigen om zich in gebed in diepe verbondenheid met het Heilig Land te verenigen. Fausta Speranza pour Cité du Vatican Bron : Vatican News Foto : Persoonlijk archief van lds Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore

Meer lezen
Het Heilig Land : Jeruzalem mag nooit het monopolie van één enkele religie worden

De bisschoppen van de Coördinatie voor het Heilig Land hebben op 26 mei hun jaarlijkse solidariteitsbedevaart voltooid. Na vijf dagen van ontmoetingen met de lokale christenen wezen ze nog maar eens op het belang van de christen aanwezigheid in het Heilig Land. Zij dringen er bij de Westerse katholieken ook op aan om terug naar het heilig Land op bedevaart te gaan. “Jeruzalem is een Joodse, een christen en een moslimstad. Deze moet een gemeenschappelijk patrimonium blijven en mag nooit het exclusief monopolie van één enkele religie worden.” Deze stelling wordt door de bisschoppen van de Coördinatie voor het Heilig Land opnieuw bevestigd. Deze bisschoppen komen uit Europa en uit Noord-Amerika en sloten op 26 mei hun jaarlijks bezoek aan de regio af. De Coördinatie voor het Heilig Land werd in het jaar 2000 opgericht met als doel de christen gemeenschappen in het Heilig Land te ondersteunen. De vergadering koos dit jaar als thema: "Jeruzalem, de plaats van de ziel, een moeder die ons opvoedt en ons doet groeien." Het was opnieuw een gelegenheid om de wereld eraan te herinneren hoe belangrijk de christen aanwezigheid in deze stad en in heel het Heilig Land wel is en om nog eens de aandacht te vestigen op de economische en politieke problemen waarmee de plaatselijke christenen nog steeds te kampen hebben. De vijf dagen van bijeenkomsten en colloquia werden gehouden in de context van het recente overlijden van Shireen Abu Aqleh, de Palestijns christelijke journaliste die op 11 mei in de stad Jenin werd doodgeschoten. Ondersteuning van plaatselijke christelijke gemeenschappen We citeren even Mgr. Pierbattista Pizzaballe, de Latijnse Patriarch van Jeruzalem: "Het is ons recht en onze plicht als christenen om de openheid en de universaliteit van de stad te steunen.” Hiernaar verwijzend herinnerden de bisschoppen van de Coördinatie eraan dat “de christelijke gemeenschap essentieel is voor de identiteit van de stad Jeruzalem, zowel nu als in de toekomst.” Maar zij wezen er tevens op hoe haar permanente aanwezigheid voortdurend door bezetting en onrechtvaardigheid wordt bedreigd. "Velen van hen die wij hebben ontmoet, hebben te maken met geweld en intimidatie vanwege groepen kolonisten, met allerlei beperkingen inzake hun bewegingsvrijheid of met scheiding van gezinnen omwille van het juridisch statuut dat hun is toegekend,” zoals dit in het slotcommuniqué staat te lezen. De bisschoppen hebben tevens nota genomen van "de bezorgdheden" die de plaatselijke christelijke gemeenschappen tijdens hun ontmoetingen hebben geuit. Hierbij verwezen zij naar "de eenzijdige beperkingen van de godsdienstvrijheid die de Israëlische politie tijdens het Paasfeest aan de christenen oplegt". Rouwbetuigingen aan de familie van de journaliste Shireen Abu Akleh In hun slotverklaring maakten de bisschoppen ook melding van de moord op de Palestijns-christelijke journaliste Shireen Abu Akleh, en van de "diepe bedroefdheid en woede van de plaatselijke christenen" over haar dood en over de  "schandelijke aanval op de deelnemers aan haar begrafenis" . Een van de onderwerpen die in de verklaring aan de orde komen, is de aanklacht tegen de  "armoedige omstandigheden" als gevolg van de pandemie waarin "mensen van welke origine ook" gedwongen worden te leven. Toch hielden de bisschoppen eraan om ondanks de vele uitdagingen toch ook tal van tekenen van hoop te herkennen. Zo bijvoorbeeld de aanwezigheid van christelijke organisaties die de zorg op zich nemen om het welzijn van hun gemeenschap en van de samenleving te vrijwaren en die "onvermoeibaar werken om de ontberingen van hun medemensen te verlichten en hun levensomstandigheden te verbeteren". Een oproep om naar het Heilig Land terug te keren De verklaring eindigt met een oproep aan de pelgrims om opnieuw het Heilig Land te bezoeken en zo goed als mogelijk de christenen in heel de regio financieel te ondersteunen. "Het is van wezenlijk belang dat alle pelgrims de realiteit van de levensomstandigheden van de plaatselijke christelijke gemeenschap voor ogen houden en zich het lot van hun geloofsgenoten aantrekken,” zo stelt de tekst duidelijk. “Een echte pelgrimstocht naar het Heilige Land moet een reis zijn van geloof, ontmoeting en solidariteit.” Ook Paus Franciscus bevestigde van zijn kant de universele waarde van Jeruzalem, die verder reikt dan elke territoriale overweging. De Coördinatie voor het Heilig Land hoopt dat “alle christenen, geïnspireerd door Jezus Christus die de bron van alle vrede is, het heilig statuut van de stad zullen helpen bewaren en een authentieke visie op Jeruzalem als een plaats van dialoog en eenheid zullen bevorderen.” Claire Riobé  voor Cité du Vatican Foto : © Fotoarchief lds Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore

Meer lezen
Het Heilig Land : de terugkeer van de pelgrims, tussen opluchting en wantrouwen

In januari 2022 werden na twee jaren van gezondheidscrisis de grenzen van de staat Israël opnieuw geopend. Zwevend tussen een gevoel van opluchting en een zekere vrees hopen de reisgidsen en de handelaars dat de zomer van 2022 opnieuw een terugkeer naar het normale zal inluiden. Enkele getuigenissen. Sommigen hebben het over een enorme opluchting, maar anderen spreken dan weer over een  “wachttijd zonder einde” . De tergkeer van de toeristen die de voorbije maanden gestaag toenam, verschilt in ieder geval sterk van regio tot regio. In de bedevaartsoorden in Israël, zoals Jeruzalem en Nazareth, maken sedert februari tientallen groepen hun opwachting in de heiligdommen en in de hotels. De meeste komen uit de Verenigde Staten en uit Europa. Maar in de Palestijnse gebieden wegen de economische gevolgen van de crisis nog steeds loodzwaar op de lokale bevolking. Zo wachten de gidsen en handelaars in Bethlehem en Jericho, in de omgeving van de Jordaan, nog steeds tevergeefs op de terugkeer van de pelgrims. Een zeer ongelijk verdeeld herstel Het jaar 2019 staat als een recordjaar inzake toeristische toestroom in het Heilig Land geboekstaafd. Dit was nog voordat de Covid-19-pandemie een abrupt einde maakte aan de opwaartse vlucht in de regio. Met de COVID-pandemie kwamen meteen duizenden arbeiders en bedienden in deze sector zonder werk te zitten. Na ruim anderhalf jaar van stilstand begon het toerisme in november 2021 zachtjes te herleven toen de Israëlische staat opnieuw de grenzen opende. Dit besluit werd in december nog wel even teruggeschroefd, maar in januari 2022 werden de vluchten definitief toegestaan. Er dienden wel nog heel strikte voorwaarden nageleefd te worden. Volgens de Vereniging voor Internationaal Luchttransport situeerde het aantal reizigers in Israël in februari zich nog steeds 60% onder het niveau van drie jaar terug. Maar de lokale reisleiders in het Heilig Land moesten al snel vaststellen dat het plotselinge uitbreken van de oorlog in Oekraïne op 24 februari 2022 terug een einde maakte aan de komst van veel reizigers. De stijgende internationale gas- en tarweprijzen en de daaruit voortvloeiende inflatie hebben velen ervan weerhouden om opnieuw op reis te gaan. Een “ongelooflijke opluchting” George Safar is een Franstalige gids in het Heilig Land met als thuisbasis Haïfa en Jeruzalem. “Ik kan zeggen dat ik bijna onafgebroken met grote groepen heb kunnen werken. Men herleeft na twee stressvolle jaren,” vertelt hij. Maar deze katholiek van de Syrische ritus blijft bezorgd over een mogelijke nieuwe sluiting van de grenzen, mocht de gezondheidssituatie opnieuw gaan verslechteren. Toch drukt hij zijn vreugde uit over het feit dat hij opnieuw aan het werk is en hij vraagt met aandrang dat de pelgrims weer zouden overwegen om naar het Heilig Land te komen. Zijn opluchting wordt door Laure Joubran gedeeld. Zij is een christen theologe die in Israël in Nazareth woont. Samen met haar man runt zij een maatschappij van reisbussen. Hun gezinsleven, dat jaarlijks met het ritme van de komst van de pelgrims mee evolueert, heeft de voorbije maanden beetje bij beetje zijn normale gang hernomen. “Wij herleven als het ware, het is een echte opluchting, ” zegt ze. De mensen blijven bidden en hopen In Bethlehem is de realiteit echter anders. De stad ligt in de Palestijnse gebieden en 90% van de economie draait hier op de toeristische industrie. Hier zijn de bedevaarten niet op hetzelfde ritme hernomen zoals dit in Israël het geval is en de gidsen en de handelaars halen nauwelijks 30% van hun normale omzet. Père Rami Asakrief ofm is franciscaan en momenteel pastor in de Latijnse parochie van Bethlehem. Hij blijft zijn parochianen geestelijk ondersteunen voor wie het wachten wel eindeloos lijkt. “De mensen blijven bidden en hopen, maar de resultaten blijven uit. Ik weet dat de Heer altijd met ons is en dat verkondig ik ook aan mijn parochianen (…),” zo vertelt hij ons. Honderden medewerkers van hotels en restaurants in Bethlehem hebben hun baan moeten opgeven om in Jeruzalem werk te zoeken. Allen hopen dat het zomerseizoen de stad opnieuw zal laten herleven. Allen hopen dat het zomerseizoen de stad zal toelaten zich te herstellen, en dat de toeristen die vroeger de straten van de stad vulden, zouden terugkeren, al was het misschien maar voor een deel. Claire Riobé voor Cité du Vatican Foto : © Fotoarchief lds Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore

Meer lezen
Jeruzalem : “Het ontbreken van internationale garanties leidde tot de overwinning van de kolonisten"

Na twee decennia van juridische strijd verliest het Grieks-Orthodox Patriarchaat van Jeruzalem, dat in de Oude Stad is gevestigd, twee eigendommen aan de ultra-nationalistische Joodse organisatie Ateret Cohanim – interview met Mgr. Shomali, Latijns Patriarchaal Vicaris van Jeruzalem. Het is een verloren strijd. Het Opperste Gerechtshof van Israël heeft op de avond van 8 juni de aankoop van eigendom van de Grieks-Orthodoxe Kerk in de Oude Stad van Jeruzalem door een Israëlische kolonistenvereniging bekrachtigd. Na een juridische procedurestrijd van bijna twintig jaar mag de ultranationalistische Joodse organisatie Ateret Cohanin nu drie hotels in de christelijke en islamitische wijken van de Oude Stad in gebruik nemen. Een fysieke, religieuze en culturele bedreiging Voor Mgr. William Shomali, Vicaris van het Latijns Patriarchaat van Jeruzalem, is het duidelijk: het verlies van deze eigendommen zullen het karakter van de christen wijk van Oost-Jeruzalem grondig wijzigen. "De twee hotels in onze buurt zullen aan honderden gewapende en gewelddadige kolonisten onderdak bieden. Voor ons betekent dit concreet dat ze het verkeer in de christelijke wijk op elk moment kunnen lam leggen, dat ze processies van het Latijns Patriarchaat kunnen tegenhouden, of erger nog, ons straffeloos allerlei kwellingen kunnen laten ondergaan.” zegt hij waarschuwend. “Dit vormt voor de toekomst een fysieke, religieuze en culturele bedreiging, waarvan de Palestijnse christenen de eerste slachtoffers zullen zijn,”  zo meent hij. “ Wij willen niet dat onze wijk een kolonistenwijk wordt. Dit is net hetzelfde alsof wij twee grote hotels in de Mea Shearim zouden kopen. Dit is de wijk van de ultra-orthodoxe Joden in West-Jeruzalem. Iedereen moet over een eigen ruimte beschikken waar men vrij kan ademen.” Mgr. Shomali geeft het toe:  “Dat alles is het gevolg van een zwakheid van het Orthodoxe patriarchaat, waarvan werknemers in 2004 smeergeld ontvingen om hen ertoe aan te zetten de verkoop van de twee hotels met Ateret Cohanin te ondertekenen.”  De patriarchale vicaris van Jeruzalem wijst echter toch ook op “een duidelijke sympathie van het Israëlische Hof ten aanzien van de kolonisten" , waardoor deze juridische kwestie voor de christenen van de Oude Stad een verloren strijd is geworden. Judaïsering van de Oude Stad Op 26 maart hebben de kolonisten van Ateret Cohanin reeds een deel van het Hotel Petra in bezit genomen, dit alvorens er zelfs een uitzettingsbevel was uitgevaardigd en op een moment dat de zaak nog niet door de Israëlische rechtbank beslist was. Het Grieks-Orthodoxe patriarchaat vindt overigens het rechtsbesluit van 8 juni onrechtvaardig. Men legaliseert de “oneerlijke en volkomen illegale” methoden van de kolonisten om zich op een van de meest symbolische plaatsen van de Arabisch Islamitische en christelijke aanwezigheid in Jeruzalem te vestigen. Van zijn kant formuleert Mgr. Shomali een scherpe aanklacht tegen een tendens van Judaïsering van de oude stad, die in de laatste paar jaar al duidelijk een aanvang heeft genomen. De toegang naar de christelijke wijk, aan de Nieuwe Poort, is in een ware "openluchtbar" herschapen. Het is er een komen en gaan van Israëli's  "die er gewoon een biertje of een koffie komen drinken" , zegt hij, “en zo worden er weer nieuwe stappen gezet in de transformatie van een van de weinige ruimten die nog voor Palestijnse christenen gereserveerd zijn.” Totaal gebrek aan internationale garanties Mgr. Shomali doet nu een oproep om de status van Jeruzalem te beschermen, zodat alle gemeenschappen en pelgrims er zich zonder de minste bedreiging kunnen verplaatsen.  "Jeruzalem moet een stad zijn die voor iedereen openstaat, met gelijke rechten voor alle mensen. Een stad waar iedereen de ander respecteert," zo eist hij. Het blijft aan de christelijke gemeenschappen om bij de internationale instanties garanties te vragen om de speciale status van Jeruzalem te beschermen. “ "We gebruiken principieel nooit geweld (...). Het enige wat we kunnen doen, is praten en druk uitoefenen. Mondelinge beloften zijn niet genoeg, we zien het hier elke dag heel duidelijk. Het ontbreken van internationale garanties heeft tot de overwinning van de kolonisten geleid,” bevestigt Mgr. Shomalie. “De Israëlische rechterlijke macht moet zich overigens ook nog over een ander aspect van deze juridische strijd uitspreken. Het betreft het lot van de Palestijnse bewoners die de status van ‘beschermde huurders’ hebben,” aldus Assaad Mazzawi, advocaat van het Grieks-Orthodoxe Patriarchaat. Interview van Claire Riobé voor Cité du Vatican www.vaticannews.va Foto:  © Latijns Patriarchaat van Jeruzalem Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore

Meer lezen
De Ridderorde van het
Heilig Graf van Jeruzalem
Basiliekvoorplein 1
1083 Brussel
Newsletter

Deze website maakt gebruik van cookies. Essentiële en functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden geweigerd. Andere cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden (analysecookies) en worden alleen geplaatst als u met de plaatsing ervan instemt. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.